Loading

38.3 MALÍŘSTVÍ

Rakousko

Gustav Klimt
- otec z Čech
– včele spolku Vídeňská secese (1897)
- autor třídílného cyklu nástropních maleb pro Vídeňskou univerzitu – Filozofie, Lékařství, Právnictví – zničeny za 2. sv. v.
- na výstavách často nepochopen, vytvořil svůj „Zlatý styl“ – obrazy zdobené zlatem a stříbrem (mají charakter drahocenného předmětu)


Čechy

1894 – Praha – čas. Moderní revue
– aktuality ze zahraničního umění

1895 – Manifest české moderny
– J.S. Machar, O. Březina, A. Sova, F. X. Šalda
– požadavky na nové umění, svoboda kritiky, tvůrčí individualita

1896 – Almanach secese – S. K. Neumann


Alfons Mucha

- Jižní Morava – Ivančice
- studia malby v Mnichově, Paříži
– ilustrace časopisů a knih

- 1. plakát – Sarah Bernhardtová (herečka, drama Gismonda)
– zahájil sérii svých osobitých plakátů
– úzký protáhlý formát, ženská postava v kostýmu, polokruhové pozadí za hlavou, ozdobné secesní písmo, uzavřeli smlouvu na 6 let
– např. Dáma s kaméliemi

- používal fotky svých modelů, nástěnné kalendáře, divadelní programy, knižní grafika, nábytek, nádobí, šperky (pro Sarah)
- největší secesní dekoratér

- 1904 - pozván do USA
- vyučoval zde malbu, chtěl vytvořit obrazy o minulosti Čech
– získal finanční podporu amerického podnikatele, ale po návratu do Prahy (1910) stál se svým plánem na vytvoření cyklu Slovanská epopea mimo proud živého umění (secese odezněla)
– izolace (zámek Zbiroh v Západních Čechách) , do Prahy poslal 20 pláten, např. v Primátorském sále Obecního domu hlavního města Prahy


František Kupka (z Opočna)
- žil v Paříži, zájem o historii, přírodní vědy, optiku, astrologii,…, ilustrace, vliv fauvismu, cesta k abstrakci

Jan Preisler
- figurální malba, Milenci u Černého jezera – smutek, nevěra, melancholie
- 3 verze Černého jezera
- nástěnné malby – Grand hotel v Hradci Králové
- monumentální dílo – mozaika muzea v HK

Antonín Slavíček
– vůdčí osobnost české krajinomalby
- Paříž, Belgie, raněn mrtvicí, deprimován, že se jeho stav nelepší, zastřelil se ve svém bytě v Praze
- tvorba se dělí dle míst, kde hledal motivy: období okořské, hostišovské, Kameničky (Českomoravská vrchovina), Orlická Rybná, Praha,…
- nejproduktivnější – Kameničky – prosté motivy – kousek pole, cesty, velká kompozice U nás v Kameničkách
- velké panoramatické obrazy Prahy – Praha z Letné – největší obraz – pro vlastní potěšení, 3 obrazy Chrámu sv. Víta, vliv impresionismu, usiloval o expresionismus

Maxmilián Švabinský
– v Paříži
- psychologické podobizny – A. Sova, F. X. Šalda (perokresba, grafické techniky)
- profesor Grafické školy pražské Akademie, profesor figurální malby


Užité umění
-
Čechy – sklo – mezinárodní uznání (Harrachov, Klášterský Mlýn na Šumavě)
- grafika – knižní, plakáty


Použitá literatura:
Mráz Bohumír: Dějiny výtvarné kultury 3, nakl. Idea servis, Praha 2000, s. 70 - 111.
Černá Marie: Dějiny výtvarného umění, nakl. Idea servis, Praha 2002, s. 140 – 147.

Žádné komentáře:

Okomentovat